مقایسه زن در کتاب مقدس و قران

در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی تفاوت نگاه به جایگاه زنان درکتاب مقدس(عهد قدیم و جدید ) و قرآن کریم پرداخته شده است و تمام مطالب با آدرس آن در هر دو کتاب بیان شده است
zan1
زن در کتاب مقدس



برتری بی چون و چرای مرد به زن !!!

"اما میخواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر هر زن، مرد"!!!

رساله ی پولس به قرنتیان (11 :3)

"مرد جمال خداست و زن جلال مرد زیرا که مرد را نباید سر خود را بفروشد چون که او صورت و جلال خداست اما زن جلال مرد است"

رساله ی پولس به قرنتیان (11 :7)

"زنان برای مردان آفریده شده اندونیز مرد به جهت زن آفریده نشد بلکه زن برای مرد."!!!

قرنتیان(11 :9)4



برتری مردان بر زنان همچون برتری مسیح بر کلیسا!!!

"شوهر سر زن است چنانچه مسیح نیز سر کلیسا"

افسسیان (5 :23)



زنان نا پاک...

"زن پس از دو بار طلاق ناپاک می شود!!!"

تثنیه (24 :4)

"و زنی که حیض می بیند تا هفت روز ناپاک است و اگر کسی هم به او دست بزند نا پا ک می شود!!!"

سفر لاویان (15 :19 الی آخر)



زن یکبار فریب خورد پس دیگرساکت باشد وتعلیم ندهد!!!

« و زن را اجازت نمی دهم كه تعلیم دهد......بلكه در سكوت بماند زیرا كه آدم اول ساخته شد و بعد حو‌ّا و آدم فریب نخورد بلكه زن فریب خورد!!! »(او‌ّل تیموتاؤس فصل 2: 11-15)

امــّـا

در سوره ی اعراف آيه20 آمده كه:

فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَاتِهِمَ-ا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ

شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از اندامشان پنهان بود آشكار سازد و گفت: «پروردگارتان شما را از اين درخت نهى نكرده، مگر به خاطر اين‌كه (اگر از آن بخوريد) فرشته خواهيد شد يا جاودانه خواهيد ماند.»

بعدازفریب خوردن، آدم و همسرش از كرده خويش پشيمان شده، گفتند:

قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و‌إن لم تغفر لنا و‌ترحمنا لنكوننّ من الخاسرين.(اعراف، 7/23)،

گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و به ما رحم نكني، مسلّماً از زيان كاران خواهيم بود.



کورس زنان در بچه آوردن به روایت کتاب مقدس!!!

در باب 29 از کتاب پیدایش میبینیم که لابان دو دختر دارد و یعقوب عاشق دختر کوچکتر(راحیل) میشود ولی لابان او را فریب میدهد!!! و دختر بزرگتر(لیه) را به اومیدهد و بعددخترکوچکتر را به او میدهد!(پیدایش29: 30-16)

حال در ادامۀ باب 29 رقابت این دو خانم را برای جذب محبت شوهر از طریق بچه زاییدن میبنیم و در این میان از کنیزها نیز استفاده میکنند!!!

«31 و چون‌ خداوند ديد كه‌ ليه‌ مكروه‌ است‌، رحم‌ او را گشود. ولي‌ راحيل‌، نازاد ماند. 32 و ليه‌ حامله‌ شده‌، پسري‌ بزاد و او را رؤبين‌ نام‌ نهاد، زيرا گفت‌: « خداوند مصيبت‌ مرا ديده‌ است‌. الان‌ شوهرم‌ مرا دوست‌ خواهد داشت‌.» 33 و بار ديگر حامله‌ شده‌، پسري‌ زاييد و گفت‌: «چونكه‌ خداوند شنيد كه‌ من‌ مكروه‌ هستم‌، اين‌ را نيز به‌ من‌ بخشيد.» پس‌ او را شمعون‌ ناميد. 34 و باز آبستن‌ شده‌، پسري‌ زاييد و گفت‌: «اكنون‌ اين‌ مرتبه‌ شوهرم‌ با من‌ خواهد پيوست‌، زيرا كه‌ برايش‌ سه‌ پسر زاييدم‌!.» از اين‌ سبب‌ او را لاوي‌ نام‌ نهاد. 35 و بار ديگر حامله‌ شده‌، پسري‌ زاييد و گفت‌: «اين‌ مرتبه‌ خداوند را حمد مي‌گويم‌.» پس‌ او را يهودا ناميد. آنگاه‌ از زاييدن‌ بازايستاد!!!»

امـّـا

قرآن کریم می فرماید:

و‌من آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها و‌جعل بينكم موده و رحمه إنّ فى ذلك لآياتٍ‌لقومٍ يتفكّرون. (روم، 30/21)

و از نشانه‌هاى او اينكه ازنوع خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و در ميانتان دوستى و رحمت نهاد.آرى در اين[نعمت] براى مردمى كه مي‌انديشند قطعاً نشانه‌هايى است.

قران کریم دراین آیه می فرماید من همسرانی ازجنس خودتانبرای شما افریدم و بین شما ارامش و دوستی قرار دادم یعنی ازنظرقران کریم شرط ایجاد دوستی و محبت دردل شوهر زاییدن پسر ان هم به تعدادزیاد نیست!



پسرها مال خدا، دخترها مال آدمیان!!!

یکی از تبعیضات آشکار کتاب مقدس بین زن و مرد در آیات ۲ و ۴ از باب6 کتاب پیدایش دیده میشود:

« 2 پسران‌ خدا دختران‌ آدميان‌ را ديدند كه‌ نيكومنظرند، و از هر كدام‌ كه‌ خواستند، زنان‌ براي‌ خويشتن‌ مي‌گرفتند ... 4و در آن‌ ايام‌ مردان‌ تنومند در زمين‌ بودند. و بعد از هنگامي‌ كه‌ پسران‌ خدا به‌ دختران‌ آدميان‌ در آمدند و آنها براي‌ ايشان‌ اولاد زاييدند، ايشان‌ جباراني‌ بودند كه‌ در زمان‌ سَلَفْ، مردان‌ نامور شدند»



خدا زن را خلق کرد تا آدم تنها نباشد!

در آیه ۱۸ باب دوم کتاب پیدایش از کتاب مقدس میخوانیم:

«و خداوند خدا گفت‌:خوب‌ نيست‌ كه‌ آدم‌ تنها باشد. پس‌ برايش‌ معاوني‌ موافق‌ وي‌ بسازم‌.»

در ادامه در آیات ۲۱ تا ۲۳ از همین باب، میگوید:

« و خداوند خدا، خوابي‌ گران‌ بر آدم‌ مستولي‌ گردانيد تا بخفت‌، و يكي‌ از دنده‌هايش‌ را گرفت‌ !و گوشت‌ در جايش‌ پر كرد. و خداوند خدا آن‌ دنده‌ را كه‌ از آدم‌ گرفته‌ بود، زني‌ بنا كرد و وي‌ را به‌ نزد آدم‌ آورد. و آدم‌ گفت‌: «همانا اينست‌ استخواني‌ از استخوانهايم‌ و گوشتي‌ از گوشتم‌، از اين‌ سبب‌ "نسا" ناميده‌ شود زيرا كه‌ از انسان‌ گرفته‌ شد.»

یعنی

ازنگاه کتاب مقدس زن ازدنده ی مرد آفریده شده!!!

امـّا

قـــــــرآن كريم

در زمينه آفرينش نخستين زن مي‌فرمايد:

…خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها. (نساء،4/1)

شما را از «نفس واحدي» آفريد و جفتش را [نيز] ازاو آفريد.

و

خلقكم من نفس واحده ثم جعلَ منها زوجها.(زمر،39/6)

شما را از نفس واحد آفريد، سپس جفتش را از آن قرار داد.

هو الذّى خلقكم من نفس واحده وجعل منها زوجها.(اعراف، 7/189)،

اوست كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفت وى را از آن پديد آورد.

اسلام از نظر فلسفى و از نظر تفسير خلقت [نه تنها] نظر تحقيرآميزى نسبت به زن نداشته [بلكه] قرآن با كمال صراحت در آيات متعددى مي‌فرمايد:

«كه زنان را از جنس مردان و از سرشتى نظير سرشت مردان آفريده‌ام»






نگاه قــرآن کریم به زن



- تساوي مقام زن و مرد:



«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَتِ وَ الْقَنِتِينَ وَ الْقَنِتَتِ وَ الصَّدِقِينَ وَ الصَّدِقَتِ وَ الصَّبرِِينَ وَ الصَّبرَِاتِ وَ الْخَشِعِينَ وَ الْخَشِعَتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَتِ وَ الصَّئمِينَ وَ الصَّئمَتِ وَ الحَْفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَفِظَتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لهَُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا» احزاب/35.

«به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است‏.»



«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُون‏» نحل/97.

«هرکس از مرد و زن ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهد به او حيات پاکيزه مي‌بخشيم و پاداش آنها را بهتر از اعمالي که انجام داده‌اند خواهيم داد.»



«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» الحجرات / 13

«اي مردم، ما همه‌ي شما را از زن و مرد آفريديم و آنگاه شعبه‌هاي بسيار و فرقه‌هاي مختلف گردانيديم، تا بدانيد که اصل و نژاد، مايه‌‌ي افتخار نيست و بزرگوارترين شما نزد خدا کسي است کهبا تقواتراست،خداوند به کار نيک و بد مردم آگاه است.»



- زن و ايجاد آرامش



خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایة آرامش زندگی معرفی می­کند:

«مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا» روم/21.

«و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد.»



- زن و مقام مادري



«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً...»

احقاف/15

«ما به انسان توصيه کرديم که به پدر و مادرش نيکي کند، مادرش او را با ناراحتي حمل مي‌کند و با ناراحتي بر زمين مي‌گذارد و دوران حمل و از شير بازگرفتنش سي ماه است.»

در اين آيه لزوم حق­شناسي در برابر مادر یادآور شده و بر سه محور اساسی تأکید می­شود:

الف. دوران حمل: قرآن کریم در این آیه رنج­ها و مرارت­های مادران را در دوران حمل خاطرنشان می­سازد؛ «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً»

ب. وضع حمل: بر اساس این آیه مادران به هنگام وضع حمل نیز سختی و رنج فراوانی را متحمل می­شوند؛ «وَضَعَتْهُ كُرْهاً»

ج. دوران شیردهی: دوران طولانی مدت شیردهی نیز یکی دیگر از مقاطع پر زحمت دوران زندگی مادران است که در این آیه مورد تأکید قرار گرفته است. «حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً»

در حديث آمده که مردي نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آمد و عرض کرد: اي رسول خدا به چه کسي نيکي کنم؟ فرمود: به مادرت، عرض کرد بعد از او به چه کسي؟ فرمود: به مادرت براي سومين بار عرض کرد: بعد از او؟ فرمود به مادرت، و در چهارمين بار وقتي اين سؤال را تکرار کرد فرمود: به پدرت.[کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج2، ص159.]

نتيجه اينکه، يک زن، نقش عظيمي در ايجاد آرامش و محبت در زندگي و نقش پرورش جنين سالم و تربيت صحيح فرزندان در مسير الهي، مي‌تواند داشته باشد. و به خاطر همين است که اسلام تأکيد بر ماندن زن در جايگاه عظيم انساني‌اش دارد.



- زنان برجسته در قرآن



حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)

«إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلّ‏ِ لِرَبِّكَ وَ انحَْرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْترَُ» سوره ی کوثر



حضرت مريم (سلام‌الله‌علیها)

«كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب» آل عمران/37.

«هر زمان زكريا وارد محراب او مى‏شد، غذاى مخصوصى در آن جا مى‏ديد. از او پرسيد: «اى مريم! اين را از كجا آورده‏اى؟! گفت:اين از سوى خداست. خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى‏دهد.»

«وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَئكِ عَلىَ‏ نِسَاءِ الْعَالَمِين‏» آل عمران/42

«و(به ياد آوريد) هنگامى را كه فرشتگان گفتند:اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است.»



آسيه زن فرعون

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبّ‏ِ ابْنِ لىِ عِندَكَ بَيْتًا فىِ الْجَنَّة» تحريم/11.

«براي کساني که ايمان آورده‌ند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، آن گاه گفت پروردگار: پيش خود در بهشت خانه‌اي برايم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده»



مادر حضرت موسي (عليه‌السلام)

«وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏ أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي‏ وَ لا تَحْزَني‏ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ» قصص/7.

«ما به مادر موسي الهام کرديم که او را شيرده. پس هنگامي که بر او ترسيدي او را در درياي نيل بيفکن و مترس و غمگين مباش که ما او را به تو باز مي‌گردانيم و او را از رسولان قرار مي‌دهيم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ورود به سایت

آمار بازدید سایت

امروز14
دیروز109
هفته705
جمع کل291855

افراد آنلاین

1
نفر

جمعه, 31 فروردين 1403 01:35

شبکه های اجتماعی

in

telegram

 

 

 

                      

logo-samandehi